Sluit je aan bij het Urban Cotton netwerk

Van kunstenaars, tot fotografen, grafisch vormgevers, graffiti artists en multimedia designers: Urban Cotton staat altijd open voor nieuw creatief talent. Geïnteresseerd in een samenwerking? Neem dan contact met ons op via info@urbancotton.nl en laat je gegevens en een preview van jouw portfolio bij ons achter. Wij nemen dan contact met je op om de samenwerkingsmogelijkheden te bespreken. Advies en tips nodig? Lees eens onderstaand Artiesten Handboek.

Artiesten Handboek

Urban Cotton maakt het gemakkelijk om werk te verkopen aan een wereldwijde community van kunstliefhebbers. Wanneer je een kunstwerk verkoopt, ontvang je als creatief 75% tot 80% van de verkoop. Urban Cotton verzorgt de organisatie omtrent de promotie en verkoop van het werk, verzendingskosten worden doorberekend aan de kunstkoper. Zo hoef jij je alleen zorgen te maken over de kosten van de productie en het verpakkingsmateriaal van je werk. Wij garanderen veilige betalingen via bankoverschrijving of PayPal. Onze team zorgt ervoor dat onze creatieven en kunstenaars bij elke verkoop financieel worden beschermd.

Bekijk de stapsgewijze checklist om te beginnen met het verkopen van jouw kunstwerken op het Urban Cotton platform

Een van de eerste dingen die je moet doen om te beginnen met verkopen op Urban Cotton is je kunstwerken fotograferen, zodat je je werken met kunstliefhebbers kunt delen.

Je afbeelding moet zijn:

• Een JPEG-bestand in RGB-kleurindeling (niet CMYK)
• Ten minste 1200 pixels x 1500 pixels
• Minder dan 50MB

Lees hieronder voor enkele tips en belangrijke informatie over het maken van foto’s van hoge kwaliteit van uw kunstwerken.

Kleurbalans en belichting – De kleur van de ruimte, de temperatuur en het gebruik van een flitser kunnen de kleurbalans beïnvloeden. Dit resulteert in blauwe, gele of grijze tinten die eigenlijk meer wit zouden moeten zijn.

Harde schaduwen en reflecties – Zorg ervoor dat de lichtbron zorgt voor een gelijkmatige kleur en geen gerichte schaduwen of reflecties. Dit kan van uw illustratie afleiden.

Ruis en / of compressie – Vermijd overmatige ruis door een lage ISO (ideaal tussen 100-200) of door te fotograferen bij voldoende licht. Een bewolkte dag kan ideaal zijn, omdat wolken werken als een gigantische filter. Controleer of de camera op de hoogste kwaliteit instellingen staat en of het bestand op de maximale kwaliteit is opgeslagen.

Onscherp / bewegingsonscherpte – bekijk de foto’s op 100% bij het kiezen van het beste beeld, zodat je ook de beste focus kiest. Door te fotograferen met voldoende licht verminder je de kans op camerabewegingen wanneer je met de hand fotografeert.

Post-productie filteren – Sommige bestanden kunnen baat hebben bij postproductie door kleur, helderheid of contrast aan te passen om beter te lijken op de werkelijke illustratie. Zorg ervoor dat de beelden wel altijd zo veel mogelijk de realiteit benaderen.

Opschalen – Als je de bestandsgrootte verhoogt, neemt de kwaliteit af. Let op dat bij het vergroten van het bestand de afdrukkwaliteit afneemt.

Digitale handtekeningen of tekst – Digitale watermerken of datum en tijd in de camera settings maken je werk minder waardevol.

  • Titel van het kunstwerk.
  • Beschrijving van het kunstwerk. Dit is een geweldige gelegenheid om te vermelden welke materialen werden gebruikt om het werk te maken; op welk type oppervlak het werk is gemaakt; is het kunstwerk ingelijst of niet en heb je nog aanbevelingen voor het inlijsten of installeren van het werk?
  • Datum van creatie. Wanneer is het kunstwerk gemaakt?
  • Prijs. Het is belangrijk om een ​​consistente, op feiten gebaseerde prijsstructuur te hanteren. Als artiest moet je altijd bereid zijn uit te leggen hoe en waarop je je prijs bepaalt. Wij adviseren om prijzen te baseren op recente verkopen, de kosten van arbeid en materiaal en vergelijking met soortgelijke werken. Vergelijk je kunst met wat verkoopt, niet met wat niet verkoopt.
  • Categorie – Techniek – Stijl. Deze informatie is vooral handig voor de zoekfuncties. Hoe meer informatie je invoert, hoe gemakkelijker het voor kunstliefhebbers is om jouw werk te vinden!
  • Dimensies. Dit is ongelooflijk belangrijke informatie. Kunstliefhebbers zijn vaak van plan illustraties in een specifieke ruimte op te hangen, dus zorg ervoor dat je de juiste afmetingen doorgeeft.
  • Trefwoorden. Kies er maximaal 5. Effectieve trefwoorden beschrijven elementen als: techniek, onderwerp, overheersende kleuren, stemming, materialen, kunstenaars waarop het werk is geïnspireerd, en al het andere dat onderscheidend of herkenbaar is voor het kunstwerk.

Een opmerking over het gebruik van afbeeldingen: Kunstliefhebbers vinden het vaak fijn om extra afbeeldingen te bekijken. Wij verzoeken onze creatieven dan ook om zoveel mogelijk afbeeldingen aan te leveren. We raden je ten zeerste aan om extra afbeeldingen toe te voegen van je kunstwerk aan een muur, detailfoto’s, close-ups, de randen en de achterkant van het kunstwerk.

Meer informatie over jou als kunstenaar is erg belangrijk voor kunstliefhebbers die overwegen om jouw werk te kopen, evenals voor de curatoren van Urban Cotton bij het selecteren van kunstwerken voor de collecties.

Je biografie kan informatie bevatten als: waar je inspiratie vandaan haalt, wat jouw persoonlijke signature is/ wat jouw werk kenmerkt, waar je bent opgegroeid en nu woont, je opleiding, eventuele prijzen die zijn gewonnen, tentoonstellingen waar je hebt geëxposeerd en collecties die je werk omvatten.

We raden aan de volgende informatie in je bio op te nemen:

  • Waar je je inspiratie vandaan haalt
  • Wat jouw persoonlijke signature is
  • Waar je bent opgegroeid en momenteel woont
  • Uw materiaal en/of techniek naar keuze en waarom
  • Of je autodidact bent, of een formele opleiding hebt gevolgd
  • Kunstenaars waarmee je hebt gewerkt
  • Eventuele prijzen die je hebt gewonnen
  • Tentoonstellingen waaraan je hebt deelgenomen
  • Collecties die je werk omvatten.

Prijs van je kunstwerk

De juiste prijsbepaling van je originele werk is van cruciaal belang voor de verkoop van je werk. Als kunstenaar moet je altijd bereid zijn uit te leggen hoe en waarom je bent gekomen tot je prijzen. Daarom is het erg belangrijk om consistente en op feiten gebaseerde prijsprincipes te hanteren.

Als je beginnend kunstenaar bent, zijn hieronder enkele basisprincipes voor je samengevat.

Prijs je kunst op basis van vergelijkbare items. Stel prijzen op die vergelijkbaar zijn met die van andere artiesten met vergelijkbare ervaring en die met vergelijkbare middelen werken. Wanneer je je werk met anderen vergelijkt, moet je rekening houden met factoren zoals: afmeting, techniek, materiaal en verdiensten van de kunstenaar (zoals prijzen, tentoonstellingen, pers, etcetera), omdat deze van invloed zijn op de prijs. Kijk ook altijd naar kunst die is verkocht, niet naar kunst die nog niet is verkocht, wanneer je prijzen vergelijkt.

Het is gangbaar voor nieuwe kunstenaars om prijzen vast te stellen op basis van tijd, arbeid en materiaalkosten. Stel jezelf een redelijk uurloon, vermenigvuldig dat met het aantal uren dat nodig was om het werk te maken en voeg dat cijfer toe aan de kosten van je materialen. Als de materiaalkosten bijvoorbeeld €50,- bedragen, je uurtarief €20 is en je hebt 20 uur besteed aan het maken van de kunst, dan zou het werk moeten worden geprijsd op (€50 x 1) + (€20 x 20) = €450.

Je moet ook consistent zijn in je prijzen. Als een werk via meerdere kanalen wordt aangeboden, moet je ervoor zorgen dat de prijs overal consistent is. Sta ook consequent tegenover prijsbepalingen in uw portfolio. Grotere werken moeten bijvoorbeeld consequent duurder geprijsd zijn dan kleinere werken.

Verbreed de aantrekkelijkheid van je portfolio door werken aan te bieden voor verschillende prijscategorieën. Als iemand je werk leuk vindt, maar geen schilderij van €3000 kan betalen, vinden ze een schilderij van €500 wellicht wel betaalbaar.

Je kunt je prijzen altijd verhogen nadat je een aantal werken hebt verkocht en feitelijk bewijsmateriaal hebt om een ​​prijsverhoging te rechtvaardigen. Houd een register bij van alle verkochte werken en de prijzen waarvoor je het werk hebt verkocht. Onthoud dat het veel beter is om je werk concurrerend te prijzen en te verkopen om op die manier bekendheid te genereren (waardoor de prijzen in de toekomst kunnen worden verhoogd), dan om met  onverkocht werk te blijven zitten.

Als je kunstwerk wordt verkocht, zijn de kosten voor het verpakken van het kunstwerk en de kosten voor verzending de verantwoordelijkheid van de kunstenaar. De kosten van verpakkingsmateriaal en van verzending moet dan ook worden meegenomen in de prijs van het kunstwerk.